Των Χρήστου Κάτσικα – Γιάννη
Σπυράλατου*
«Μη δίνετε σημασία στο τι λένε,
προσέξτε καλύτερα τι εννοούν»
Πριν κάμποσο καιρό
δημοσιεύθηκε στη The Guardian ένα άρθρο του Νίαλ Στάνειτζ που παρουσιάζει –
επιδοκιμάζοντας – τις αλλαγές που επιχειρεί ο Μπάρακ Ομπάμα στην εκπαίδευση των
ΗΠΑ. Το άρθρο του Νίαλ Στάνειτζ (με τίτλο Obama knows teachers must try harder :
O Ομπάμα έχει συνειδητοποιήσει πως οι δάσκαλοι πρέπει να δουλέψουν περισσότερο)
- παρόλο που γράφεται με μια άκρως νεοφιλελεύθερη ματιά- έχει ιδιαίτερη σημασία
καθώς παρουσιάζει τις αλλαγές που γίνονται στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού ο
άνεμος των οποίων έρχεται και στην Ευρώπη.
Το 41 σελίδων κείμενο
καλείται να αντικαταστήσει το νόμο «κανένα παιδί να μη μείνει πίσω» (NCLB), που
τον ψήφισε το 2002 ο πρόεδρος Μπους (Bush) και άφησε πίσω του αγράμματα παιδιά,
κλειστά σχολεία, απολυμένους εκπαιδευτικούς και παιδεία σε συσκευασία κουπονιών
και «μετρήσιμων στόχων».
Τώρα ο Ομπάμα θέλει να
προχωρήσει περισσότερο. Μερικές από τις αλλαγές που προτείνει ο Ομπάμα : Αντί
π.χ. της διαδικασίας δημόσιας αξιολόγησης των σχολείων, με βάση αποκλειστικά τον
έλεγχο στις επιδόσεις των μαθητών του στη γλώσσα και τα μαθηματικά, προτείνεται
οι εκπαιδευτικοί να αξιολογούνται και με άλλα κριτήρια, όπως π.χ. η άνοδος της
συχνότητας της παρουσίας των μαθητών στα μαθήματα ή η αύξηση των ποσοστών
επιτυχούς τους αποφοίτησης. Πως θα αντιμετωπίζονται τα σχολεία που δεν έχουν
καλά αποτελέσματα; Ο Ομπάμα το λεει καθαρά: με πλήρες κλείσιμό τους ή η απόλυση
τουλάχιστο του 50% του διδακτικού προσωπικού• Παράλληλα ο Ομπάμα επιχειρεί να
επεκτείνει τα λεγόμενα «καταστατικά σχολεία» (σχολεία που χρηματοδοτούνται από
το κράτος, αλλά λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, επιλέγοντας εντελώς
ελεύθερα το προσωπικό τους).
Στη σημαντικότερη, από την
ημέρα της εκλογής του στην προεδρία, ομιλία του για την εκπαίδευση, στο
«επιμελητήριο ισπανόφωνων εμπόρων», ο Ομπάμα έδειξε τις πεποιθήσεις και τις
προθέσεις του : «από τη στιγμή που οι μαθητές περνούν την πύλη ενός σχολείου,
καθοριστικός παράγοντας της επιτυχίας ή της αποτυχίας τους δεν είναι το χρώμα
του δέρματός τους ή το εισόδημα των γονιών τους, αλλά ο δάσκαλος που στέκεται
εμπρός τους στην τάξη», δήλωσε. «Οι καλοί εκπαιδευτικοί που οι επιδόσεις των
μαθητών τους βελτιώνονται περισσότερο, θα αμείβονται καλύτερα... Και είμαι σαφής
πως δεν υπάρχει καμία δικαιολογία να συνεχίσουν να διδάσκουν άνθρωποι που τους
έχει δοθεί μία ευκαιρία, δύο ευκαιρίες, τρεις ευκαιρίες για να βελτιωθούν -και
δεν το κάνουν»..
Στην ίδια «γραμμή»
ετοιμάζεται να προχωρήσει και το Υπουργείο Παιδείας με το νομοσχέδιο «Αρχή
Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
(Α.ΔΙ.Π.Π.Ε.)» στο οποίο ορίζεται ανάμεσα σε άλλα η αξιολόγηση – κρίση των
εκπαιδευτικών με βάση τις επιδόσεις των μαθητών τους.
ΠΟΙΟΣ, ΠΟΙΟΝ ΚΑΙ
ΓΙΑΤΙ
Ερχόμενοι σε ρήξη με την
εικονική αναπαράσταση της πραγματικότητας, με τις «αρχάριες» αυταπάτες για την
εκπαίδευση και τους βολικούς της μύθους, θεωρούμε ότι για να «μιλήσει» κανείς
για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού πρέπει να απαντήσει σε ένα βασικό ερώτημα
που συνοψίζεται σε λίγες λέξεις: ποιος αξιολογεί, ποιον αξιολογεί, γιατί τον
αξιολογεί;
Είναι φανερό ότι η
αξιολόγηση περιλαμβάνει στις προδιαγραφές της την κυρίαρχη δομή, τον καταμερισμό
εργασίας και τις παραγωγικές σχέσεις, την ταξική διαίρεση και την ιδεολογία. Στο
ερώτημα «ποιος αξιολογεί» η απάντηση είναι ότι ο αξιολογητής είναι ο υπεύθυνος
για τη τραγική κατάσταση του δημόσιου σχολείου και για τη φτωχοποίηση του
εκπαιδευτικού. Τα αποκαΐδια της πολιτικής του ζουν και αναπνέουν σήμερα χιλιάδες
γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί. Είναι δυνατόν να υπάρχει κάποιος που να
πιστεύει στα αλήθεια ότι η πολιτική που έχει ρημάξει την εκπαίδευση έχει αθώες
και δημιουργικές σκέψεις για τους εκπαιδευτικούς;
Από την άλλη είναι
φανερό ότι η αξιολόγηση κάθε άλλο παρά είναι αυτόνομη λειτουργία. Λέγοντας
«αυτόνομη» εννοούμε ότι, ενώ έχει αρχή (που είναι η μέτρηση της ανθρώπινης
πνευματικής εργασίας και των αποτελεσμάτων της), ουκ έσται τέλος! Το τέλος της
–υποτίθεται– παιδαγωγικής της διάστασης χάνεται στους οικονομικούς και
εργασιακούς λαβυρίνθους· κοντολογίς, ανταποκρίνεται πλήρως στο καταστατικό των
απαιτήσεων των μνημονίων που αποτελούν τη σύγχρονη ιδεολογική «γκαρνταρόμπα» του
«σχολείου των ατελείωτων περικοπών». Σήμερα, που η αλλαγή των εργασιακών σχέσεων
είναι υπ΄ αριθμόν ένα στόχος, η αξιολόγηση δένεται μ΄ αυτόν και άρα όταν
αναφερόμαστε στην αξιολόγηση, πρέπει να έχουμε κατά νου ότι το κύριο είναι τα
παρεπόμενά της, και όχι καθαυτή η λεγόμενη παιδαγωγική της
σημασία.
Τέλος γιατί αξιολογούν
μόνο το ζωντανό στοιχείο; Δεν ισχυριζόμαστε ότι οι εκπαιδευτικοί είναι
«άγγελοι». Ο εκπαιδευτικός δεν είναι ούτε «μοναδικός ένοχος» ούτε «ολοκληρωτικά
αθώος» για όσα συμβαίνουν στη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κανείς,
όμως, σοβαρός μελετητής των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων δε θεωρεί αποκλειστικές
παραμέτρους στην εκπαίδευση τα ζωντανά της στοιχεία (μαθητές – εκπαιδευτικοί).
Μια σειρά άλλοι όροι, όπως το αναλυτικό πρόγραμμα, η υποδομή, τα βιβλία, ο
κοινωνικός περίγυρος, η τιμή του απολυτηρίου, ο μισθός εργασίας, οι παιδαγωγικές
μέθοδοι είναι εξίσου σημαντικοί. Μια «σοβαρή» αξιολογητική προσπάθεια θα
συμπεριλάμβανε, λοιπόν, τη μέτρηση-κατάταξη του συνόλου των όρων για το
«επιθυμητό αποτέλεσμα». Εντούτοις βλέπουμε ότι το επιλεκτικό κριτήριο
υπερισχύει. Μόνο η ανθρώπινη προσπάθεια αξιολογείται, και όχι
τυχαία.
Ο Γιάννης Σπυράλατος είναι μέλος του
Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων (ΠΕΦ)
Ο Χρήστος Κάτσικας είναι πρώην Ειδικός
Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων
(ΠΕΦ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου