Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου 2014

Οι προϊστάμενοι εκβιάζουν

Του Χρήστου Κάτσικα

Όπως είναι γνωστό, άρον άρον το υπουργείο Παιδείας στη μέση της χρονιάς επιδιώκει την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου, με σκοπό την «εισαγωγή του πνεύματος της αξιολόγησης στο σχολείο» και την «ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας και εμπιστοσύνης».

Ωστόσο, η συντριπτική πλειονότητα των εκπαιδευτικών, που τα τελευταία, κυρίως, χρόνια έχει δεχτεί ισχυρά πλήγματα από την επίσημη εκπαιδευτική πολιτική (μείωση δημοσίων δαπανών, μείωση μισθών, διαθεσιμότητες, συγχωνεύσεις σχολείων και τμημάτων, πειθαρχικές διώξεις και αργίες, αύξηση γραφειοκρατίας κ.λπ.), καταλαβαίνει πολύ καλά ότι η αυτοαξιολόγηση δεν είναι «αθώα», καθώς πίσω της κρύβεται η «εκπαιδευτική έρημος» της χειραγώγησης και των απολύσεων.

Κοντολογίς έχει γίνει κατανοητό από το μεγαλύτερο μέρος των εκπαιδευτικών ότι σε συνθήκες «αξιολογικής δικτατορίας» το παιδαγωγικό και διδακτικό έργο τους μετατρέπεται σε ένα στεγνό διεκπεραιωτικό έργο επικύρωσης βαθμολογικών επιδόσεων και ότι η αυτοαξιολόγηση δεν είναι «ένα πουκάμισο αδειανό», αλλά ο προθάλαμος του Λαβύρινθου, ενός πολυδαίδαλου αυταρχικού συστήματος αξιολόγησης που οδηγεί στον Μινώταυρο, δηλαδή στον εξανδραποδισμό των εκπαιδευτικών και στη διάλυση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

Στο πλαίσιο αυτό, δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι εκατοντάδες σύλλογοι εκπαιδευτικών καταγγέλλουν με ψηφίσματα και υπογραφές τις πρακτικές του υπουργείου Παιδείας και επίσης πολλοί από αυτούς, παρά το κλίμα αυταρχισμού, έχουν αρνηθεί να πάρουν μέρος στις διαδικασίες της αυτοαξιολόγησης.

Μέσα στο κλίμα αυτό, λίγες μέρες πριν, στον νομό Κιλκίς, ο προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έστειλε στα σχολεία έγγραφο με το οποίο ζητάει τα πρακτικά των συλλόγων διδασκόντων που αφορούν την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου για έλεγχο και επικύρωση. Την ίδια ώρα στάλθηκε έγγραφο από στέλεχος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Πελοποννήσου, με το οποίο καλούνται οι σχολικοί σύμβουλοι Π.Ε. να αποστείλουν «…τον αριθμό με την ημερομηνία του πρακτικού ανάθεσης ομάδων εργασίας για κάθε σχολική μονάδα της δικαιοδοσίας σας, όπως προβλέπεται στη διαδικασία υλοποίησης της αυτοαξιολόγησης» με καταληκτική ημερομηνία την Παρασκευή 21-2-2014 και ώρα 12.00.

Παράλληλα, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Αργολίδας καταγγέλλει τις πιέσεις που ασκεί στέλεχος εκπαίδευσης της προσχολικής αγωγής (που απευθύνεται στις προϊσταμένες νηπιαγωγείων) ώστε να αναφέρουν άμεσα τις ενέργειες που έχουν πραγματοποιηθεί στις σχολικές μονάδες που διευθύνουν για την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης, παρά το γεγονός ότι ούτε καν η σχετική εγκύκλιος δεν θέτει ασφυκτικά χρονικά περιθώρια.

Είναι προφανές ότι οι ενέργειες αυτές έχουν στόχο τον εκφοβισμό των εκπαιδευτικών αλλά και των διευθυντών και των σχολικών συμβούλων, ώστε να δεχτούν αδιαμαρτύρητα να εφαρμόσουν τη λεγόμενη αυτοαξιολόγηση των σχολείων και να συγκροτήσουν ομάδες εργασίας για την υλοποίησή της.

Είναι επίσης προφανές ότι αποτελούν αποκορύφωμα του κλίματος φόβου και πίεσης που έχει καλλιεργηθεί εδώ και ένα μήνα στα σχολεία του νομού Κιλκίς από τον διευθυντή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με παρεμβάσεις του στους συλλόγους διδασκόντων και ορισμένους διευθυντές σχολείων που προφορικά προειδοποιούν τους συναδέλφους τους ότι θα υποστούν πειθαρχικές κυρώσεις για παράβαση καθήκοντος, αν δεν συμφωνήσουν με την αυτοαξιολόγηση και δεν συγκροτήσουν τις ομάδες εργασίας.

Η εκπαιδευτική κοινότητα του νομού Κιλκίς, μέσω του εκπαιδευτικού σωματείου (ΕΛΜΕ), αφού επισημαίνει ότι «η παραπάνω ενέργεια διεκδικεί τα πρωτεία σε πανελλαδικό επίπεδο και δείχνει υπερβάλλοντα ζήλο από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην υλοποίηση της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης», τονίζει ότι «η Διεύθυνση προβαίνει σε αυτές τις ενέργειες ακριβώς γιατί η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών του νομού έδειξε με πολλούς τρόπους την αντίθεσή της και φάνηκε απρόθυμη να βάλει τη σφραγίδα της στην παραπέρα κατεδάφιση του δημόσιου, δωρεάν, ενιαίου και μαζικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης».

Στην ίδια κατεύθυνση, τόσο η ΟΛΜΕ όσο και η ΔΟΕ καλούν τους εκπαιδευτικούς να μην κάμπτονται από πιέσεις και απειλές που δέχονται ή πρόκειται να δεχτούν και να τις αγνοούν και σε κάθε περίπτωση οι σύλλογοι διδασκόντων καλούνται να μη συγκροτήσουν τις ομάδες εργασίας ώστε να μην ξεκινήσουν οι διαδικασίες της αυτοαξιολόγησης, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αξιολόγηση – χειραγώγηση.

Ακόμα, το Δ.Σ. της ΔΟΕ στέλνει στις σχολικές μονάδες γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου Μ. Τσίπρα σχετικά με το αν είναι υποχρεωτική η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις ομάδες εργασίας της αυτοαξιολόγησης. Η γνωμοδότηση αυτή ενισχύει και με νομικά επιχειρήματα την απόφαση των εκπαιδευτικών να μην αποδεχτούν τις μεθοδεύσεις της επιβολής της αξιολόγησης – χειραγώγησης.

Τι αναφέρεται στη γνωμοδότηση

Στη γνωμοδότηση αναφέρεται ανάμεσα σε άλλα: «α) Η συμμετοχή σε ομάδες έργου και η παροχή πρόσθετης διοικητικής εργασίας εκτός ωραρίου δεν είναι υποχρεωτική για τους εμπλεκόμενους δασκάλους. β) Σε περίπτωση που ο σύλλογος διδασκόντων αποφασίσει να προβεί στη συγκρότηση ομάδων έργου, λαμβάνοντας απόφαση με την πλειοψηφία των μελών του, η απόφαση αυτή είναι υποχρεωτική όσον αφορά τη συγκρότηση των ομάδων, χωρίς, ωστόσο, οι δάσκαλοι να είναι υποχρεωμένοι να συμμετάσχουν σε αυτές. Η γνώμη της μειοψηφίας καταχωρείται στο σχετικό πρακτικό, εφόσον ζητηθεί κάτι τέτοιο. γ) Εν όψει του γεγονότος ότι ούτε στην υπουργική απόφαση ούτε στη σχετική εγκύκλιο προβλέπεται χρόνος κατά τον οποίο θα διενεργηθεί η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης, ενώ, από την άλλη πλευρά, η σχετική αρμοδιότητα για τη συγκρότηση των ομάδων έργου ανήκει αποκλειστικά και μόνο στον σύλλογο διδασκόντων, είναι προφανές ότι τυχόν υπάρχουσες εντολές από προϊστάμενα όργανα προς τον σύλλογο να λάβει απόφαση ή να προβεί στη σύσταση των ομάδων έργου δεν μπορούν να είναι δεσμευτικές γι’ αυτόν».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου