ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Α. Είναι γνωστό ότι η θητεία τους λήγει τον Ιούλιο του προσεχούς καλοκαιριού. Επομένως, επείγει -και πραγματικά είναι ζήτημα που μπορεί να χαρακτηριστεί ως κατεπείγον- να οριστεί η διαδικασία με την οποία θα επιλεγούν τα νέα στελέχη, οι διευθυντές των σχολικών μονάδων και οι διευθυντές εκπαίδευσης. Ξέρουμε όλοι ότι τα στελέχη αυτά πρέπει να έχουν ορισμένα προσόντα παραπάνω από τα στοιχειώδη, να έχουν επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση, διδακτική και διοικητική εμπειρία, αλλά επιπλέον δημοκρατική συμπεριφορά, παιδαγωγικές αντιλήψεις σύγχρονες, ικανότητα οργάνωσης και συγχρονισμού, συνεννόησης με τους άλλους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, επικοινωνιακές δεξιότητες και άλλα πολλά που θα μπορέσουμε να πούμε πολλοί από εμάς.
Β. Αυτά τα προσόντα, που δεν μετριούνται με κάποιον αντικειμενικό τρόπο, ποιος μπορεί να τα εκτιμήσει; Εμείς ισχυριζόμαστε ότι οι καταλληλότεροι να τα αποτιμήσουν και να τα εκφράσουν είναι οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί που συνυπηρετούν με τους υπό κρίση εκπαιδευτικούς, αυτοί που ζουν καθημερινά μαζί τους και άρα μπορούν να κάνουν αυτήν την αποτίμηση, η οποία δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να γίνει στη διάρκεια μιας ολιγόλεπτης συνέντευξης, όπως γινόταν μέχρι τώρα, από συμβούλια επιλογής, τα μέλη των οποίων στο μεγαλύτερο ποσοστό των κρινόμενων δεν τους γνώριζαν καν και προσπαθούσαν σε μια πεντάλεπτη, δεκάλεπτη συνέντευξη να σχηματίσουν γνώμη. Είναι ανθρωπίνως αδύνατον. Άλλωστε, όλοι γνωρίζουμε καλά πώς χρησιμοποιήθηκε αυτή η συνέντευξη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις για την επιλογή των «ημετέρων» της εκάστοτε εξουσίας.
Γ. Για τους λόγους αυτούς η διαδικασία της συνέντευξης καταργείται και δίνουμε βαρύνουσα γνώμη και ρόλο και λόγο στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τόσο στο σύλλογο των διδασκόντων του σχολείου για την επιλογή του διευθυντή τους, όσο και στους διευθυντές των σχολικών μονάδων για την επιλογή του διευθυντή εκπαίδευσης της περιφέρειάς τους.
Δ. Φυσικά τίθενται με το νομοσχέδιο ορισμένες προϋποθέσεις που θα τις συζητήσουμε στα άρθρα, όπως μια ορισμένη εκπαιδευτική και διδακτική εμπειρία και μοριοδοτούνται τα αντικειμενικά, επιστημονικά κριτήρια εμπειρίας που καλύπτουν τα 2/3 του συνολικού εύρους της βαθμολογίας, ενώ το υπόλοιπο 1/3 της μοριοδότησης θα προκύψει από τη γνώμη των εκπαιδευτικών με τους τρόπους που είπαμε νωρίτερα και η οποία θα αποτυπωθεί με μυστική ψηφοφορία είτε στους συλλόγους διδασκόντων είτε από τους διευθυντές των σχολικών μονάδων.
Ε. Προβλέπεται, επίσης, ότι ένας υποψήφιος που δεν θα συγκεντρώσει τουλάχιστον το 20% της προτίμησης των εκλεκτόρων θα αποκλείεται από την περαιτέρω διαδικασία, θεωρώντας ότι με ένα τόσο χαμηλό ποσοστό δεν συγκεντρώνει ούτε κατά διάνοια την αποδοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας. Επιπλέον, για να υπάρχει το στοιχείο της εγκυρότητας στη διαδικασία της ψηφοφορίας απαιτείται να συμμετάσχει τουλάχιστον η πλειοψηφία των εχόντων δικαίωμα ψήφου, γιατί το νομοσχέδιο καθορίζει αυτό το ποσοστό στο 65%.
Ζ. Κυρία πόρτα κατά τη γνώμη μας, για την αποτίμηση, τη λειτουργία αλλά και τη διοίκηση της σχολικής μονάδας, θεωρούμε ότι πρέπει να είναι ο σύλλογος διδασκόντων. Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τα προβλήματα, τις ιδιαιτερότητες της κάθε σχολικής μονάδας και είναι οι πιο κατάλληλοι να επιλέγουν μορφές, μεθόδους και μέτρα, για να έχουμε παρεμβάσεις σύμφωνα με αυτές τις ανάγκες.
Η. Με τον αυταρχισμό που επιβλήθηκε στη σχολική ζωή τα τελευταία χρόνια μέσω της προσχηματικής αξιολόγησης είναι απόλυτα αναγκαία η αποκατάσταση της δημοκρατίας στα σχολεία. Η απάντηση σε όλους εκείνους που προσπαθούν να λοιδορήσουν την πρόταση για τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία επιλογής των στελεχών δεν μπορεί να είναι άλλη παρά η διεύρυνση της δημοκρατίας στα σχολεία.
Θ. Τα μνημονιακά χρόνια οι εκπαιδευτικοί κατασυκοφαντήθηκαν, λοιδορήθηκαν, χαρακτηρίστηκαν με ποικίλα επίθετα, «ανίκανοι, τεμπέληδες» και πολλά άλλα που γνωρίζετε. Ήταν μια προσπάθεια να τρομοκρατηθούν οι εκπαιδευτικοί, να χειραγωγηθούν και να υποταχθούν στις μνημονιακές πολιτικές. Σήμερα οι ίδιοι νοσταλγοί αυτών των αντιεκπαιδευτικών μέτρων συνεχίζουν στην ίδια συκοφαντική λογική και κατηγορούν τους εκπαιδευτικούς ότι είναι ανίκανοι να επιλέξουν, έστω και κατά το 1/3, τους διευθυντές των σχολικών τους μονάδων. Τους κατηγορούν για συνδιαλλαγή, για παραγοντισμό. Όλοι αυτοί παριστάνουν πως αγνοούν το όργιο της κομματοκρατίας και της πελατειακής λογικής που συνέβαινε στα διορισμένα συμβούλια επιλογής, όπου τα διορισμένα μέλη τους επιλέγονταν κάθε φορά είτε από το Υπουργείο Παιδείας είτε από τους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης και όσοι έχουν στοιχειώδη γνώση αυτής της διαδικασίας ξέρουν πολύ καλά πώς επιλέγονταν οι υποψήφιοι διευθυντές σχολικών μονάδων και διευθυντές εκπαίδευσης και μάλιστα στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ ήταν γνωστό από πριν ποιος θα γίνει διευθυντής και σε ποιο σχολείο.
Ι. Θα είχε ενδιαφέρον να μας εξηγήσουν όλοι αυτοί πώς οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι θεωρούνται ικανοί να επιλέγουν τις διοικήσεις των πανεπιστημίων, ενώ για τον ίδιο ρόλο, έστω και κατά το 1/3 μόνο, οι δάσκαλοι των υπολοίπων βαθμίδων θεωρούνται ανίκανοι. Η κατάργηση της συνέντευξης και η πρωτοβουλία να δοθεί λόγος στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς είναι η καλύτερη απόδειξη ότι η Κυβέρνησή μας τους εμπιστεύεται και τους θεωρεί άξιους για το σοβαρό ρόλο που έχουν αναλάβει να ασχολούνται με τον περισσότερο χρόνο των παιδιών μας.
Θα μπορούσαμε να μην αλλάξουμε τίποτα, να αλλάξει ο υπουργός τη σύνθεση των υπηρεσιακών συμβουλίων, στη θέση των μελών που ορίζει το Υπουργείο να τοποθετήσει στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και να επιλέξουμε διευθυντές τους δικούς μας ανθρώπους, τα δικά μας παιδιά, όπως κάνατε εσείς κι εσείς οι ίδιοι τόσα χρόνια. Δεν το κάνουμε αυτό, ακριβώς γιατί δεν είμαστε σαν κι εσάς. Γι’ αυτό, άλλωστε, μας προτίμησε ο ελληνικός λαός, για να τα αλλάξουμε και αυτό κάνουμε.
Τα παραπάνω είπε σήμερα στη Βουλή ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Μπαξεβανάκης επί του Σχεδίου Νόμου «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια εκπαίδευση» και σημείωσε τα εξής:Α. Είναι γνωστό ότι η θητεία τους λήγει τον Ιούλιο του προσεχούς καλοκαιριού. Επομένως, επείγει -και πραγματικά είναι ζήτημα που μπορεί να χαρακτηριστεί ως κατεπείγον- να οριστεί η διαδικασία με την οποία θα επιλεγούν τα νέα στελέχη, οι διευθυντές των σχολικών μονάδων και οι διευθυντές εκπαίδευσης. Ξέρουμε όλοι ότι τα στελέχη αυτά πρέπει να έχουν ορισμένα προσόντα παραπάνω από τα στοιχειώδη, να έχουν επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση, διδακτική και διοικητική εμπειρία, αλλά επιπλέον δημοκρατική συμπεριφορά, παιδαγωγικές αντιλήψεις σύγχρονες, ικανότητα οργάνωσης και συγχρονισμού, συνεννόησης με τους άλλους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, επικοινωνιακές δεξιότητες και άλλα πολλά που θα μπορέσουμε να πούμε πολλοί από εμάς.
Β. Αυτά τα προσόντα, που δεν μετριούνται με κάποιον αντικειμενικό τρόπο, ποιος μπορεί να τα εκτιμήσει; Εμείς ισχυριζόμαστε ότι οι καταλληλότεροι να τα αποτιμήσουν και να τα εκφράσουν είναι οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί που συνυπηρετούν με τους υπό κρίση εκπαιδευτικούς, αυτοί που ζουν καθημερινά μαζί τους και άρα μπορούν να κάνουν αυτήν την αποτίμηση, η οποία δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να γίνει στη διάρκεια μιας ολιγόλεπτης συνέντευξης, όπως γινόταν μέχρι τώρα, από συμβούλια επιλογής, τα μέλη των οποίων στο μεγαλύτερο ποσοστό των κρινόμενων δεν τους γνώριζαν καν και προσπαθούσαν σε μια πεντάλεπτη, δεκάλεπτη συνέντευξη να σχηματίσουν γνώμη. Είναι ανθρωπίνως αδύνατον. Άλλωστε, όλοι γνωρίζουμε καλά πώς χρησιμοποιήθηκε αυτή η συνέντευξη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις για την επιλογή των «ημετέρων» της εκάστοτε εξουσίας.
Γ. Για τους λόγους αυτούς η διαδικασία της συνέντευξης καταργείται και δίνουμε βαρύνουσα γνώμη και ρόλο και λόγο στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τόσο στο σύλλογο των διδασκόντων του σχολείου για την επιλογή του διευθυντή τους, όσο και στους διευθυντές των σχολικών μονάδων για την επιλογή του διευθυντή εκπαίδευσης της περιφέρειάς τους.
Δ. Φυσικά τίθενται με το νομοσχέδιο ορισμένες προϋποθέσεις που θα τις συζητήσουμε στα άρθρα, όπως μια ορισμένη εκπαιδευτική και διδακτική εμπειρία και μοριοδοτούνται τα αντικειμενικά, επιστημονικά κριτήρια εμπειρίας που καλύπτουν τα 2/3 του συνολικού εύρους της βαθμολογίας, ενώ το υπόλοιπο 1/3 της μοριοδότησης θα προκύψει από τη γνώμη των εκπαιδευτικών με τους τρόπους που είπαμε νωρίτερα και η οποία θα αποτυπωθεί με μυστική ψηφοφορία είτε στους συλλόγους διδασκόντων είτε από τους διευθυντές των σχολικών μονάδων.
Ε. Προβλέπεται, επίσης, ότι ένας υποψήφιος που δεν θα συγκεντρώσει τουλάχιστον το 20% της προτίμησης των εκλεκτόρων θα αποκλείεται από την περαιτέρω διαδικασία, θεωρώντας ότι με ένα τόσο χαμηλό ποσοστό δεν συγκεντρώνει ούτε κατά διάνοια την αποδοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας. Επιπλέον, για να υπάρχει το στοιχείο της εγκυρότητας στη διαδικασία της ψηφοφορίας απαιτείται να συμμετάσχει τουλάχιστον η πλειοψηφία των εχόντων δικαίωμα ψήφου, γιατί το νομοσχέδιο καθορίζει αυτό το ποσοστό στο 65%.
Ζ. Κυρία πόρτα κατά τη γνώμη μας, για την αποτίμηση, τη λειτουργία αλλά και τη διοίκηση της σχολικής μονάδας, θεωρούμε ότι πρέπει να είναι ο σύλλογος διδασκόντων. Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τα προβλήματα, τις ιδιαιτερότητες της κάθε σχολικής μονάδας και είναι οι πιο κατάλληλοι να επιλέγουν μορφές, μεθόδους και μέτρα, για να έχουμε παρεμβάσεις σύμφωνα με αυτές τις ανάγκες.
Η. Με τον αυταρχισμό που επιβλήθηκε στη σχολική ζωή τα τελευταία χρόνια μέσω της προσχηματικής αξιολόγησης είναι απόλυτα αναγκαία η αποκατάσταση της δημοκρατίας στα σχολεία. Η απάντηση σε όλους εκείνους που προσπαθούν να λοιδορήσουν την πρόταση για τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία επιλογής των στελεχών δεν μπορεί να είναι άλλη παρά η διεύρυνση της δημοκρατίας στα σχολεία.
Θ. Τα μνημονιακά χρόνια οι εκπαιδευτικοί κατασυκοφαντήθηκαν, λοιδορήθηκαν, χαρακτηρίστηκαν με ποικίλα επίθετα, «ανίκανοι, τεμπέληδες» και πολλά άλλα που γνωρίζετε. Ήταν μια προσπάθεια να τρομοκρατηθούν οι εκπαιδευτικοί, να χειραγωγηθούν και να υποταχθούν στις μνημονιακές πολιτικές. Σήμερα οι ίδιοι νοσταλγοί αυτών των αντιεκπαιδευτικών μέτρων συνεχίζουν στην ίδια συκοφαντική λογική και κατηγορούν τους εκπαιδευτικούς ότι είναι ανίκανοι να επιλέξουν, έστω και κατά το 1/3, τους διευθυντές των σχολικών τους μονάδων. Τους κατηγορούν για συνδιαλλαγή, για παραγοντισμό. Όλοι αυτοί παριστάνουν πως αγνοούν το όργιο της κομματοκρατίας και της πελατειακής λογικής που συνέβαινε στα διορισμένα συμβούλια επιλογής, όπου τα διορισμένα μέλη τους επιλέγονταν κάθε φορά είτε από το Υπουργείο Παιδείας είτε από τους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης και όσοι έχουν στοιχειώδη γνώση αυτής της διαδικασίας ξέρουν πολύ καλά πώς επιλέγονταν οι υποψήφιοι διευθυντές σχολικών μονάδων και διευθυντές εκπαίδευσης και μάλιστα στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ ήταν γνωστό από πριν ποιος θα γίνει διευθυντής και σε ποιο σχολείο.
Ι. Θα είχε ενδιαφέρον να μας εξηγήσουν όλοι αυτοί πώς οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι θεωρούνται ικανοί να επιλέγουν τις διοικήσεις των πανεπιστημίων, ενώ για τον ίδιο ρόλο, έστω και κατά το 1/3 μόνο, οι δάσκαλοι των υπολοίπων βαθμίδων θεωρούνται ανίκανοι. Η κατάργηση της συνέντευξης και η πρωτοβουλία να δοθεί λόγος στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς είναι η καλύτερη απόδειξη ότι η Κυβέρνησή μας τους εμπιστεύεται και τους θεωρεί άξιους για το σοβαρό ρόλο που έχουν αναλάβει να ασχολούνται με τον περισσότερο χρόνο των παιδιών μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου