Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2016

Το δράμα της παιδείας και της δημοκρατίας

ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΒΗΜΑ
Η εισβολή φοιτητών και εκπαιδευτικών που ματαίωσε τη συνεδρίαση της επιτροπής για τον εθνικό διάλογο στην Παιδεία, είναι μια ακόμα απόδειξη του πόσο δύσκολο είναι στην Ελλάδα να διαμορφωθεί ένα κλίμα στοιχειώδους συνεννόησης. Η αντιμνημονιακή ρητορική και δημαγωγία που καλλιεργήθηκε τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει αφενός στη νομιμοποίηση της βίας και αφετέρου στην επικράτηση ενός κλίματος ανομίας. Κάθε ομάδα που πιστεύει ότι θίγονται δικαιώματα της ή απλώς διαφωνεί με προτάσεις, ιδέες και πολιτικές, θεωρεί ότι μπορεί να καταλαμβάνει κτίρια, να διαλύει συνεδριάσεις ή στην ακόμα πιο ακραία περίπτωση να εκτοξεύει μολότοφ, για να ...υπερασπίζει τις απόψεις της.

Η κυβέρνηση του Σύριζα, πληρώνει και αυτή σήμερα το κόστος της πολιτικής ανοχής σε αυτά τα φαινόμενα που ακολούθησε όλα τα προηγούμενα χρόνια εν ονόματι του αντιμνημονιακού αγωνα. Το παράλογο είναι μάλιστα ότι ακόμα και τώρα υπάρχουν υπουργοί και στελέχη της που καλούν τους πολίτες που αντιδρούν στα μέτρα που παίρνει, να διαδηλώνουν στους δρόμους για να τη στηρίξουν υποτίθεται απέναντι στις απαιτήσεις της τρόικας...

Ο χώρος της παιδείας υπήρξε τα τελευταία χρόνια το θερμοκήπιο που άνθισαν όλες αυτές οι αντιδημοκρατικές πρακτικές εν ονόματι μάλιστα της δημοκρατίας.Ιδιαίτερα στα πανεπιστήμια αρκούσε - και αρκεί δυστυχώς ακόμα - η θέληση μιας μικρής ομάδας δυναμικής πίεσης για να παραλύσει η λειτουργία τους. Αντί για χώρος ελεύθερου διαλόγου, κριτικής και αντιπαράθεσης ιδεών, με την ανοχή πολιτικών δυνάμεων και ιδιαίτερα της αριστεράς, αμφιθέατρα και πανεπιστημιακοί χώροι έχουν μετατραπεί σε πεδία μάχης και επιβολής της βίας.

Ίσως λοιπόν το πιο σημαντικό έργο της επιτροπής διαλόγου για την παιδεία θα έπρεπε να είναι όχι οι αλλαγές στη λειτουργία της εκπαίδευσης, αλλά η αποκατάσταση των αξιών της δημοκρατίας σε όλο το φάσμα της  εκπαίδευσης. Ίσως η καθιέρωση ενός μαθήματος δημοκρατίας μήπως μπορέσουμε κάποια στιγμή να συνειδητοποιήσουμε την αξία
του διαλόγου, της κριτικής και γιατί όχι της στοιχειώδους επικοινωνίας και συνεννόησης...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου